Tässä siis alkutilanne.
Tuumasta toimeen, ensin irroitin tietysti kankaat. Runko oli sen
verran ruosteinen, että ensimmäinen ajatus oli sen kokonaan uudelleen
käsittely, siis maalaus tai vastaava. Mitä pidemmälle ruosteenrapsuttelu
ja liotusprojekti eteni, aloin muuttaa mieltäni ja päätin että runko
saa toistaiseksi jäädä tuollaiseksi, toki ruostekohdille pitää tehdä
jotakin etteivät ala uudestaan kovasti kukkimaan.
Purin kankaan osiin, ja tein osista kaavat uusiin päällisiin.
Ja sitten vaan ommeltiin! Kankaaksi valikoitui Marimekon markiisikangas ja taustalle löysin Eurokankaasta paksuhkoa yksiväristä keltaista puuvillasekoitetta. Kuvassa kaikkein vaikein vaihe, eli istuinosan molempien kankaiden yhdistäminen muuhun osaan. Päällekkäin oli jo aikas monta kerrosta paksuja kankaita...
Istuinosaan uusi levy vanhan mallin mukaan.
Pehmusteeksi ei nyt löytynyt tähän hätään sopivaa ohutta superlonia niinkuin vanhakin oli, niin käytin hieman taiteilijan vapautta ja leikkasin toppauksen ilmanvaihtokoneen suodatinrullasta. Eiköhän se pikkupeppu siinäkin viihdy ihan hyvin :-)
Ylimmäinen tarkastaja hyväksyy sovitusvaiheen, voimme siis jatkaa loppuun asti!
Ja kas näin! Vanhat emmaljungat saivat vielä vuosikymmeniä lisää jatkoaikaa!
Äitini tuumasi kun sulloin näitä autoon silloin muutama viikko sitten, että "kun sinua näissä aikanaan työntelin, en olisi uskonut kuinka sitkeä sinusta vielä tulee". Hih! Terkkuja äiteelle! :-D
Voi kun tuli hienot! Toiset ne osaa :)
VastaaPoistaKiitos! Olen kyllä itsekin ihan ilahtunut lopputuloksesta :-)
PoistaSuloiset tuli! Iloisesti edukseen erottuvat ratasmassasta. Tosi hieno uudistus!
VastaaPoistaKiitos, kyllä nuo juu tunnistaa omakseen :-)
PoistaSä teit sen taas! Mahtavan näköiset kiesit!
VastaaPoistaWohoo! Niin teinkin! Mut taas..? ;-)
PoistaAivan älyttömän pirtsakka! Odotan innolla lopputulosta, kun saat maalausurakan tehtyä tai mitä teetkin rautaosille :)
VastaaPoistaNäillä näkymin jätän maalaushommat väliin, ja koetan vahalla tms saada ruosteen pysymään aisoissa. Putsaamisen jälkeen metalliosat näyttää kuitenkin siedettäviltä, toki ruostetta on aika näkyvästi mutta ajattelin että ne kertoo nyt historiasta. Onpahan vähän katu-uskottavammat kiesit kuin jos olisi ihan siloposket ;-)
PoistaNiin ja siis lisäyksenä, alaosa on ruskeaksi maalattu ollut alunperinkin, eli kaikki ruskea ei ole ruostetta!
Poista10 pistettä ja papukaijamerkki, aivan mielettömät!!
VastaaPoistaMäkin varmaan jättäisin ruosteet kertomaan menneistä ajoista.
Olen aikoinani kunnostanut vanhat vaunut, käytin runkoon joitain moottoripyörille tarkoitettuja ruosteenpoistoaineita ja krominkiillotusjuttuja. Hyvin toimivat ;)
Mullakin on "to-do"-listalla visiitti motonettiin tai vastaavaan kattelemaan just noita aineita :-)
PoistaEi sulla sattuisi oleen noita kaavoja tallessa? Mä dyykkasin viime kesänä samanlaiset rattaat, mutta niissä ei ollut kankaita tallessa. Nyt tars ommella uudet kankaat, mutta ajattelin, että pääsisin kaavojen kanssa helpommalla =)
VastaaPoistaLuultavasti ne on tallessa, mutta minulla ei ole hajuakaan että missä :-D Meillä on tuo ulkorakennus edelleen kesken, ja mun ompelujutut on muuttolaatikoissaan edelleen muuton jäljiltä odottamassa että se valmistuu.
PoistaTästä on jo aikaa, mutta muistatko mistä/minkäalan liikkeestä sait hankittua tuon uuden istuinlevyn vai teitkö itse?
VastaaPoistaHei! Ihan tarkkaa muistikuvaa minulla ei ole (pitäisiköhän huolestua..?) mutta luulisin että teetin sen silloisessa työpaikassani eli Bauhausissa :-) Toisaalta mikä vaan puusepän verstas varmasti tuollaisen tekee, tai jos hankkii levyä niin saahan tuon tehtyä itsekin jos on vähän työkaluja.
PoistaHei, olen itse kunnostamassa vastaavia rattaita. Miten on tuo istuinkangas sivusta rungossa kiinni? Meillä rattaat oli niin huonossa kunnossa kankaan osalta, ettei tuosta kiinnityksestä enää ottanut selvää.
VastaaPoistaHei! Kiva että löysit tämän vanhan postauksen! Kankaassa on sivuissa ommeltuna kuja, johon pujotetaan metallipuikko. Puikko painetaan rattaan sivuosan alapintaan, siellä on reijät joihin puikon kaarevat päät lukittuu.
Poista