Viikonloppuloma Jyväskylän seudulla

Kaupallinen yhteistyö: Visit Jyväskylä

Silloin tällöin tekee hyvää lähteä vähän pois kotinurkilta, ja nähdä uusia ihmisiä ja paikkoja. Minulle tarjoutui oiva tilaisuus molempiin, kun sain taannoin kutsun tulla viettämään viikonloppua Jyväskylän seudulle bloggareille suunnatulle matkalle teemalla "Ihannaiset". Matkan järjesti Visit Jyväskylä, ja meitä oli reissussa mukana vajaan kymmenen hengen porukka.

Meillä on noin kahden vuorokauden intensiiviloma, jossa ehdimme tutustua moneen upeaan kohteeseen, syödä hyvin, käydä ratsastamassa, kylpylässä ja vaikka missä! Tässäpä muutamia kuvia ja tunnelmia reissultamme, olkaa hyvät:

Hotelli Verson aula.

Hemmottelupaketti odottamassa asukkaita Hotelli Verson huoneessa.

Kaunis seinäpaneli Hotelli Verson aamiaisravintolassa.

Ensimmäinen vierailukohteemme oli Hotelli Verso, jossa saimme maukkaan lounaan. Pääsimme kierrokselle tutustumaan hotellin erilaisiin huoneisiin ja juhlatiloihin. Ihanalta näytti hemmottelupaketti, joka odotti yhdessä huoneessa asukkaita! Hotellin sisustus on mielestäni tosi raikas, ja nappasinkin korvan taakse muutaman sisustusinspiksen omiinkin suunnittelutöihini.

Kaunis ja koskettava tarina.

Omatekoinen nahkaranneke.

Näitä oli hauska lueskella!

Seuraava visiitti oli Suomen Käsityön Museoon, jossa tirautin jo reissun ensimmäiset kyyneleet. Ylemmässä kuvassa näkyvä villapaita ja sen tarina riipaisivat jotenkin sielua myöten. Liekkö sillä osuutta asiaan, että oma puolisoni on kuuluisa siitä kuinka hän on kiintynyt tiettyyn vanhaan villapaitaansa, eikä luovu siitä vaikka se jo purkautuu palasiin?

Museossa pääsimme myös itse käsitöiden pariin, ja saimme tehdä nahkaisia koruja. Itse tein nahkaisen rannekorun, ja osa teki korviksia ym. Aika kiva juttu, en ole kovin paljon nahkaa käsitellytkään ennen, muutoin kuin ompelemalla siitä tyynyjä tms.

Marjoniemen tilan päärakennus.

Upea keittiö!

Tarjoilutkin oli viimeisen päälle.

Täydellinen maalaisidylli.

Aika hulppea huone!

Tilalla oli paljon hevosia.

Seuraava etappi oli Marjoniemen Tila Uuraisilla (marjoniementila.fi), ja tämä kohde jäi kyllä erityisesti mieleen. Tilalla oli upeasti kunnostettuja vanhoja rakennuksia, mahtava rantasauna, aittamajoitusta ym, mutta vanhan heppatytön mielestä parasta oli tietysti hevoset. Tilalla oli upeat puitteet, jos järjestäisi vaikka juhlia, tai haluaa muuten vaan majoittua tunnelmallisessa ympäristössä. Vierailun huippukohtana voisin mainita, että kävin pienen lenkin ratsastamassakin! Edellisestä kerrasta saattaa olla jotain kolmekymmentä vuotta, mutta ihanaa se oli silti ♥ Melkein tekisi mieli lähteä ihan tallitytöksi notkumaan jonnekin läheiselle tallille, sen verran heppakärpänen puraisi taas :-D

Maisema hotellihuoneen parvekkeelta Peurungassa.

Ruska oli komeimmillaan.

Bloggariporukkaamme.

Kaunis lokakuinen maisema.

Päivän lopuksi majoituimme Kylpylähotelli Peurunkaan, jossa nautin erityisesti huoneen ikkunasta avautuvasta kauniista järvimaisemasta. Iltasella syötiin ensin hyvin, ja osa meistä pulahti vielä iltauinnille kylpyläänkin. Aamulla oli levännyt olo, ja jaksoimme taas jatkaa reissua.

Puttipajalla.

Aamiaisen jälkeen piipahdimme Puttipajan myymälässä ostoksilla. Upeita värejä, ja erilaisia sisustustuotteita oli tarjolla vaikka millä mitalla. Puttipajan perustaja Terttu Kilpinen kertoili meille yrityksen syntytarinaa, ja ei voi kuin ihailla! Neljäänkymmeneen vuoteen on mahtunut monenlaista, siinä on itsellenikin vähän esikuvaa yrittämisestä :-)

Jyväskylän Taidemuseon näyttelyä.

Meilläkin oli tuollainen sänky vielä edellisessä kodissa :-D

Lounaan nautimme paikallisittain legendaarisessa Kirkkopuiston Rossossa, ja todella hyvää oli! Paikka on ollut kuulema Jyväskylässä "aina" :-D Rossosta kipaisimme ihan lähellä sijaitsevaan Jyväskylän Taidemuseoon, jossa oli todella erilaisia töitä esillä. Lisäksi museon sisällä oli kuvitteellinen Oravan perheen koti 1960-luvulta. Huikea aikamatka! Taidemuseollakin pääsimme myös itse taiteilemaan, ja jokainen teki omakuvan yhdistämällä lehtileikkeitä ja piirrettyä kuvaa. Ideana oli, että koska blogeissamme käytämme muutenkin sanoja ja kuvia yhdessä, meitä haastettiin käyttämään samoja elementtejä tähän omakuvaankin. Yllätyin vähän itsekin siitä, minkälainen omakuvani oli, siinä oli riuska emäntä maatilan pihalla työntämässä kottikärryjä. Sellaisena taidan itseni oikeastikin nähdä? Ei puutu kuin se maatila :-D

Loppuilta meni toiseen hotelliin majoittuessa ja illallisen parissa, hotellimme oli Solo Sokos Hotel Paviljonki. Tämä hotelli oli minulle entuudestaan tuttu takavuosien asuntomessureissulta, ja mieleen oli jääneet jo silloin aulatilan pallotuolit sekä mukavat huoneet. Molemmat löytyi hotellista edelleen, ja ilta sekä yö sujuivat oikein leppoisissa tunnelmissa. Alkoi reissaajaa ilmeisesti jo väsy painaa, kun en illalla enää jaksanut lähteä testaamaan hotellin saunaosastoa, vaan mukava peti vei voiton jo hyvissä ajoin.

Yhteenvetona voisin todeta, että Jyväskylän seudulla on paljon nähtävää, kaupunki on näin porvoolaisesta näkökulmasta aika iso ja vilkas. Tästä reissusta jäivät päällimmäisenä mieleen Marjoniemen tila Uuraisilla heppoineen, sekä hyvä seura joka kruunasi koko viikonlopun! Kiitos daameille seurasta, ja Visit Jyväskylälle reissun järjestämisestä. Muiden bloggareiden postauksia ilmestyy myös Visit Jyväskylän Facebook-sivulle, eli sieltä voi käydä lukaisemassa. Toki siellä näytti olevan jo reissun aikana otettuja kuvia touhuistamme aiemmissa julkaisuissa.

Mukavaa viikonloppua myös tänä viikonloppuna kaikille!

4 kommenttia

1. Ihanasti olet onnistunut tiivistämään, mä olen kirjoittanut jo kolme postausta eikä jutut vain lopu! :D Ihana viikonloppu oli! <3

1. Heh, kiitoksia. Itse taas ajattelin että tulipas tästä pitkä rimpsu :-D On niin kortilla tämä bloggailuaika nykyään, niin pitää olla tehokas! :-D
      Kiitokset vielä seurasta, oli kyllä oikeasti tosi kivaa ♥

2. Ihania kuvia. makkarikuvasta tulee omat huonekalut -70 luvulla mieleen. Vau noiden kynttilöiden värejä, tonne pitäis päästä.
    Poikani asuu J:kylässä se on kaunis kaupunki. Kävimme loppukesästä venesatamassa syömässä, en vain muista nimeä.

1. Kiitos paljon! Tuo museon retrokoti oli kyllä huikea, siinä oli monta huonetta! Ja Puttipajalla kannattaa kyllä piipahtaa jos tuollapäin liikkuu, myymälä oli tosi iso, ja siellä oli muutakin sisustustavaraa kivasti :-)
      Paljon tuolla Jyväskylässä oli nähtävää, ja varmasti paljon jäi vielä näkemättäkin. Uutta reissua sitten vaan taas piakkoin!

Kysy, kommentoi, ehdota, höpise. Kommentit ilahduttavat aina!